Erwin van Ditmarsch
Directeur / Senior communicatieadviseur

Ik ben opgegroeid in een oud-katholiek gezin; mijn vader is pastoor. Zo’n pastorie zit altijd vol met mensen die liefde en aandacht nodig hadden. Dat was vaak leuk en soms niet, maar het werd me met de paplepel ingegoten om mensen met een kwaal of een probleem gewoon serieus te blijven nemen. En vragen te stellen: Hoe gaat het met je? Wat vind je ervan dat dit gebeurt? En vooral: luisteren naar het antwoord.

Als tiener werkte ik in de zomer in een verpleeghuis, op de afdeling psychogeriatrie; het was nogal heftig. Ik had mijn eigen oma nog nooit bloot gezien, en hier stond ik ineens zes demente, hoogbejaarde dames te douchen, en hun bedden te verschonen. Ik liep mee met Frank, een door de wol geverfde verpleger. En wat mij opviel was dat hij, in die logistieke heksenketel van groepsgewijs opstaan, douchen, ontbijten, toiletbezoek en noem maar op, de tijd nam om die oude dames voor de spiegel te zetten en ze een beetje op te maken. En dat hád me toch een effect, zo dement als ze waren! In plaats van onderuit in die hun rolstoel te hangen, gingen ze kaarsrecht zitten, en reden ze met een trotse glimlach naar de ontbijttafel.

Ik heb de verpleegkunde-opleiding gedaan op het hbo en werkte als verpleegkundige op de intensive care in Nieuwegein. Ik had daar te weinig uitzicht op groei; ik wilde me breder ontwikkelen, meer van de wereld zien. Toen ben ik de verkoop in gegaan. Eerst bij farmaceutisch bedrijf Byk, toen in de ziekenhuisbedden, en in 1996 naar farmaceutisch bedrijf Abbott. Daar heb ik het enorm naar mijn zin gehad. Het is een bedrijf waar ik in alle opzichten helemaal mezelf kon zijn. Daar word je gelukkig van. Na sales ben ik er marketing gaan doen. Ik heb dat in eerste instantie geleerd door het gewoon te doen; pas later ben ik trainingen en opleidingen gaan volgen. Toen Abbott het begrip ‘de patiënt centraal’ omarmde, zijn we steeds meer met Volle Maan gaan samenwerken, in projecten over zelfbewust leven met ziekte of handicap, in dit geval hiv. Dat wekte mijn belangstelling voor communicatie, creatieve processen, voor het maken van mooie dingen; ideeën bedenken om mensen op een speelse manier mee te nemen. Dat is de vorm. En de inhoud, dat is gewoon die pastorie: mensen serieus nemen, en vragen hoe het met ze gaat, en vooral: luisteren naar het antwoord.’ 

Erwin van Ditmarsch (Utrecht, 1966) studeerde verpleegkunde aan de HBO-V in Utrecht. Na zijn militaire dienst heeft hij als intensive care verpleegkundige gewerkt in het Antonius ziekenhuis in Nieuwegein. Vervolgens heeft hij gekozen voor een commercieel vervolg van zijn loopbaan. Hij werkte als rayon manager bij het farmaceutische bedrijf Byk en daarna voor het Amerikaanse bedrijf Stryker, waar hij medisch meubilair verkocht aan ziekenhuizen en verpleeghuizen. In 1996 stapte hij over naar farmaceutische bedrijf Abbott. Hij had daar verschillende functies, onder andere manager van de productgroep hiv. Tenslotte gaf hij als business unit directeur leiding aan één van de drie divisies van Abbott in Nederland en maakte hij deel uit van het managementteam. Hij volgde veel opleidingen en trainingen, onder andere in marketing, sales, creativiteit en verandermanagement. Hij won diverse prijzen bij Abbott, onder andere voor innovatie en voor excellente marketing.

Als vrijwilliger was hij jarenlang actief in het kerkbestuur van de Oud-Katholieke kerk in Utrecht. Op dit moment is hij actief binnen het bestuur van de vereniging van eigenaren van een groot woningcomplex in het centrum van Utrecht. Vanaf 2009 is Erwin van Ditmarsch samen met Fred Verdult senior communicatieadviseur en directeur van Volle Maan.

erwin@volle-maan.nl

Home